Ini Saya

Sunday, December 26, 2010

Boleh ke ? Tak Boleh?

Sambungan kuliah maghrib...

(yang lebih kurang isi catatan macam ini, sedikit tokok tambah dari segi struktur ayat tapi maksud penyampaian hampir sama)

Situasi 1

AAA terjumpa wang RM 50 ditepi, jadi AAA ingin mencari tuan punya duit ini. Tapi apakan daya, tidak ketemu. Jadikan dia ingin membuat kebaikan dengan membelanjakan duit tersebut dengan cara mengajak kawan-kawannya makan direstoran kemudian berniat sedekah ke atas tuan punya duit ini. Moga2 tuan punya duit dapat saham pahala sekali.


Situasi 2

BBB terjumpa duit RM 50 ditepi jalan, jadi setelah diusahakan pelbagai cara untuk mencari tuan punya duit ini, akhirnya tidak berjaya. Jadi BBB pergi ke masjid lalu diisi dalam tabung masjid dan diniatkan sedekah ke atas tuan punya duit ini.


Persoalannnya....Boleh ke macam tu? Pernah buat macam perkara di atas? Wantong pernah lakukan hampir-hampir macam Situasi 2...


Ustaz tu kata, sebenarnya tidak boleh buat macam tu. Cara yang betul adalah hantar duit yang jumpa tu ke pusat baitulmal selepas setahun diiklan di masjid atau ditemapat yang sesuai untuk iklan barang-barang yang hilang.


p/s: jika ada salah dan silap, sila tegur ye...

7 comments:

N@SIQUE said...

bgus la mcm tue~~~sedekahkan,,sekurang2 duit tue berjalan ke arah kebaikan,,blnja kawan2 tue,,,mcm kureng ja.....tpi betul la ustaz tue kata kasi kt baitul mal kan,,,

wantong said...

to nasique: heheheh..betul2, wantong pun baru tahu kena bagi kat baitulmal..

fairuzhani said...

ntah la plak. ikut je la ustaz tu ckp pe. :)

Yuni Aisyah said...

owh..bru tau...thnx watong..:)

wantong said...

to fairuzhani: heheheheh

to yuni:..sama2

S..U..D..@..I..S said...

terimakasih wantong share kat sini ..
pernah buat juga no 2....

Nur said...

nk iklan2 ade ke orang nak mengaku...ktakalnah kalo duit tuh singgt takkan nak p baitulmal tuh jgak..xleh ke letak je dlm tabung masjid..sng..:D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails