Ini Saya

Thursday, December 23, 2010

Angkara Hasad Dengki

Yeaahhh..Kita sambung lagi tazkirah maghrib semalam...heheheh... Wantong ingin berkongsi sedikit lagi catatan dari kuliah maghrib malam tadi... Pernah diantara kita yang berhasad dengki??? Tepuk dada tanya iman. Ustaz tu beritahu, antara ustaz dan ustaz antara qari dan qari boleh berlaku hasad dengki. Hmmm...Kalau kita orang awam ni..?

Sambung ustaz tu lagi dosa pertama yang dilakukan dibumi dan syurga adalah berpunca dari perasaan hasad dengki. Mari kita renungkan rentetan peristiwa yang berlaku...

  1. Iblis ciptaan ALLAH s.w.t yang soleh sebelum ini yang telah lama dijadikan, enggan sujud pada Nabi Adam a.s yang baru dicipta.
  2. Pembunuhan pertama dimuka bumi dilakukan oleh Qabil terhadap Habil kerana korbannya tidak diterima oleh ALLAH s.w.t.
Jadi yang dihumban ke dalam neraka terlebih awal adalah berpunca dari perasaan hasad dengki. Ustaz tu berpesan lagi, antara doa yang boleh diamalkan adalah seperti berikut yang lebih kurang "Ya ALLAH jauhilah aku dari perasaan hasad dengki dan janganlah orang dengki terhadapku".

p/s: jika ada salah dan silap, tegurlah saya...

10 comments:

S..U..D..@..I..S said...

hasad dan dengki sampai kiamat pun x abih upanya

wantong said...

to sudais : moga2 dijauhkan

~~su manje~~~ said...

ya ALLAH jauhkan su dari sifat hasat dengki dan khianat...amin yarobalalamin

honeyvsbee said...

hurm kadang ada...tp kearah yg positif..

wantong said...

to su: amin...

to honey: chaiyok2

mzhany said...

umm betol jugak kan, sebab hasad dengki susah nak buang...

semoga kita sama sama dijauhkan dari hasad dengki ameen...

FeeZ~Hafizah~cucuatokaji said...

mari same2 amalkan doa tu....

moge kite dielakkan daripada hasad dengki orang lain, dan moga org lain juga tak dengki kat kite :)

wantong said...

to mzhany: sukar2...semoga diberi hidayat..

to feez: haip, jom2

Yuni Aisyah said...

dr hasad dengkilah byk perkara buruk berlaku...org yg dengki nie smpai membunuh pon sanggup...

blog-tips-kurus said...

jangan dengki nanti doa tak makbul.

#jarang jumpe blogger yg sudi share kuliah Maghrib macam ni:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails