Ini Saya

Monday, May 18, 2009

dulu..kini..

seorang bayi sentiasa tersenyum..mengikut satu kajian yang dijalankan, bayi tersenyum sebanyak 400x sehari (kalau tak silap akulah)... bayi yang tersenyum membuatkan jiwa orang sekelilingnye berasa tenang dan bahagia(dengan izin ALLAH).. Ini kerana bayi ni suci, tiada dosa, tiada dendam pada manusia, tiada dengki, tiada sifat amarah,tapi mungkin marah bila tak dapat susu dan bila lampinnye tak ditukar..
.
.
jadi bila makin meningkat dewasa sifat senyum semakin pudar, manakah ia menghilang..mungkin sudah lama tak dipraktikkan senyum itu dalam kehidupan seharian..ataupun sudah tiada makna lagi untuk senyum.. Jadi apakah kelebihan yang ada pada seorang bayi yang membuatkannya sentiasa tersenyum?..
.
.
sebenarye sifat bayi masih lagi wujud dalam diri setiap manusia, tak kira tua, muda..cuma sifat bayi itu sudah lama tak dipakai, dibiarkan terkubur..jadi mari kita sama2 mengembalikan sifat bayi yang terkubur dalam hati..dengan senyum, dapat menjadikan diri kita ceria dan secara tak langsung dapat menceriakan orang lain jugak(dgrlah lagu "ceria" dari j-rock)
.
.
dengan niat yang betul, senyum pun boleh dapat pahala (simpanan utk akhirat, bukan duit je kena simpan,hehehe)..dengan senyum, dapat meredakan kemarahan seseorang..dengan senyum dapat memikat hati seseorang..dengan senyum dapat menjadikan orang suka dengan kat kita, tetapi biarlah senyuman itu dihiasi dengan ikhlas..insyaALLAH..
.
.
jadi, senyumlah selalu, tak rugi apa2 pun..

3 comments:

AL said...

*smile*

ngee

manusia exsen said...

nak senyuman ek?olololo~

=) nah! amik!

(oi,skang bayar! mum ingt free?)

1. =) (sabtu)
2. =) (ahad)
3. =) (isnin)

p/s:untuk 3hari lalu...hhehehe

wAn_TonG said...

to al: smile kat sape?

to shade: yang minggu depan punya mane?..hehehhe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails